Saturday, November 29, 2008

trivia Singapore

  • aku kene edit dulu pic yg byk ya amat tu sbl boleh upload di sini, sbb masa utk upload kalau guna pic sbl edit sgtlah lama
  • ada lebih 400 gambar dlm folder 'Uniquely Singapore' yg aku ambil menggunakan digicam (pinjam) dan katanya ada 50 keping lagi drp phonecam Abg Z.
  • trivia....jumlah gambar yg diambil lebih kurang 12jam di Singapura hari tu lebih byk drp gambar aku SEBULAN semasa di United Kingdom thn lepas
  • aku hanya berada di Singapura selama kurang drp 12jam
  • ada org google page aku cari beberapa benda, cthnya :

              Road map of CIQ to Singapore.

              is there any one day passport to enter Singapore from JB

              orchard road.

             Singapore travel.

  • ok,jwpn no 1 ttg peta CIQ ke Singapura. senang je, CIQ JB kt bhg hujung utara Tambak Johor, CIQ Woodlands kt bhg hujung selatan Tambak Johor. jadi utk ke Singapura, lalu je la atas Tambak Johor ke selatan.sampailah ke Singapura.
  • kalau malas nk jalan kaki/panas/hujan/leceh....naik je la bas sempadan yang disediakan,aku dh serita ada mcm2 jenis.tp yg ak cadangkan naik sama ada CW1 atai SBS 170.tambang RM0.90 shj.
  • soalan ke 2....setahu aku xde pulak wujud passport yg mcm tu.n kalau ade sekalipun yg ak tau ade passport berkumpulan.terma dan syarat pg lah ke website Immigration.
  • n aku ponj masuk Singapore guna passport antarabangsa.jadi kalau tanya aku,RM300 la jwbnye nk sediakan passport tu (jgn tanya,ak mmg dh ade)
  • soalan ke 3...orchard road.kalau yg pernah pg KL, Orchard Road ni mcm Bukit Bintang.cuma jln ye sgt lurus mcm Jalan Tunku Abdul Rahman dan ruang pejalan kaki sgt besar berbanding Bintang Walk.
  • setakat yg ak lalu kt Orchard Road ni,xde satu bangunan pon yg secantik Times Square,malah Pavillion yg ak rasa biasa tu pon xde.
  • oh...Orchard Road ni ade 3 station MRT sepanjang jln tu.Dobby Gout (interchange),Somerset,Orchard
  • kira bukit bintang ni ok gk la sbb ade 4 stesen monorail,Bukit Nanas,Raja Chulan,Bukit Bintang,Imbi.
  • soalan ke 4....Singapore travel.ak dh cerita psl travel tu byk sgt.
  • ak sudah menjelajah ke hampir semua landmark di Singapore Downtown,Orchard Road sampailah ke Changi Airport dlm masa lebih kurang 9jam.baki 3jam tu perjalanan ke Kranji dan ke CIQ (pg blk)
  • immigration Singapore antara paling strict ak pnh jumpe.kastam pon sama gk,setiap beg kain/beg tarik akan dorg punggah.
  • MRT sgt panjang sampaikan Abg Z ckp mcm cermin.panjang MRT adalah 8gerabak dan 138m.
  • track MRT sgt lurus,mungkin lebih lurus drp track KTM Antarabandar.
  • tambang MRT sangat mahal kalau beli normal ticket.S$2 +S$1 deposit dr Kranji ke Orchard.
  • betul la org ckp org2 Singapore ni kiasu kiasee.....semua jenis tiket dorg buat ada refundable deposit.even kitorg nye tourist pass pon ade refundable deposit.
  • org2 Singapore ni gadget mania.sgt senang nk cari org main PSP di cmana2.MRT,Burger KIng,etc.even waktu blk,budak sblh aku tgh guna i-Phone (jelesnye)
  • dkt interchange station kita boleh tgk org2 Singapore yg berlari dgn lajunya mcm dlm perlumbaan maraton pulak sbb nk kejar tren pertukaran.akhirnya,aku pun mejadi salah seorang drp dorg tu..hahaah
  • aku dianggap sbg rakyat tempatan waktu di sana...berapa ramai daaa tourist tanya aku jln.
  • walaupun kt sana byk pokok2 besar,tapi ak berpeluh2 ya amat.....
  • org cakap sediakan payung sbl hujan.kalao travel plak,ak cckp sediakan backup plan sbl hujan.tgk kt Singapore ari tuh,petang dh hujan,abis plan nk g Sentosa Island.
  • jadi backup plan,kita pg Changi.....ada bumbung,xde la kene hujan.haahahha

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...