Monday, June 7, 2010

lagenda budak setan



huhu....aku masih dalam mood LBS. hati masih sebak, lebih-lebih lagi bila teringatkan scene(s) favorite yang memang menjadi punca air mata luluh di pawagam tadi.

dalam post lepas aku ada berjanji nak buat pre review tentang cerita ni. tapi disebabkan jadual kerja aku yang terlalu ketat minggu lepas, jadi hajat tak tercapai. sempena hari ni hari cuti aku, so tak busy sangatlah. bolehlah nak mengarang sket. hehehe....

pre review sebenarnya aku nak tulis pasal expectation aku daripada filem ni. normal la sebagai seorang peminat dan pembaca setia jiran belakang rumah aku a.k.a Ahadiat Akashah, untuk meletakkan batu aras untuk filem adaptasi daripada karya agungnya.

macam biasa, aku bukanlah terlalu mengharap filem ni akan memenuhi segala penceritaan novel. untung juga sebab aku dah terlupa banyak plot cerita ni sebab sudah lama aku baca novel ni. no wonder la kalau terlupa (sorry AA). apa yang aku harapkan hanyalah penceritaan kisah cinta Kasyah dan Ayu sangat mendalam. sangat terkesan di hati. itu sahaja. huhuu....

so, lepas tengok cerita tu sendiri tadi adalah beberapa perkara aku boleh komen. walaupun bukan movie maniac dan tidak mempunyai pendidikan formal dalam bidang perfileman, namun aku punya sedikit pendapat yang rasanya boleh dikongsikan bersama.

bagi aku, penataan bunyi kurang la. lagu dah best, tapi masih tak cukup... bunyi-bunyi latar kurang. masih belum menepati citarasa aku. lakonan pun kurang, tapi yang sangat-sangat menonjol lakonannya adalah Que Haidar. bravo bro! kau memang hebat. Fazura pun sangat bagus. go go Fazura!

plot agak longgar, atau lakonan yang sebenarnya bermasalah sket. sebab kisah betapa Sasyah dan Ayu mencintai satu sama lain hanya dapat aku rasakan selepas diorang berpisah. bila Ayu terpaksa kahwin, dan bergaduh dengan Azmi. dan bila Kasyah balik ke KL, kerja dengan si Amylia. time tu barulah rasa yang dorang betul-betul head over heels.

scene kesukaan...... scene Ayu bergaduh dengan Azmi. OMG, superb! no words can be use to describe on how i'm really impressed and fascinated with such lovely scene. walaupun sebenarnya itu adalah scene bergaduh. lakonan QUE dengan Lisa Surihani sangat bagus masa ni.

tribute to Fazura. i like all your scenes. all of it. i'm your big fan, so people may say that i'm biased. but i really like your acting. sangat bagus! jeles yang melampau, sedih bila Kasyah nak kahwin. scene toilet sangat cantik!!!

camera angle memang cantik, scene kampung sangat cantik. suka sangat! tapi aku berangan kalaulah Khabir Bhatia yang arahkan filem ni, atau filem sambungan. kalau boleh vote untuk pengarah sekuel filem ni, aku akan vote untuk Khabir Bhatia. (bias again, hehehe)

****tambahan

tadi aku terbaca komen-komen di youtube, ada yang kata filem ni melayu terbest di abad ni. bagi aku filem ni memang best, tapi bukan paling best. sebab aku masih lagi kata filem Cinta dan Sepi lebih bagus. dengan Sepi mendahului carta di tangga pertama, diikuti rapat oleh Cinta.

oh, if i have another chanco to vote next director for the sequel i'll choose Rudi Soedjarwo.

2 comments:

Qiez AR said...

nice review. or should i say , a spoiler? sbb I belum tgk lagi ok! n I adored fazura too!

oh, hello. I'm your newest reader. :)

jon hafkian said...

nice ke?hhaahah....welkam2 lara.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...